Om Segevångsskolan

Segevångsskolan är en F–6-skola med ca 340 elever. Skolan ligger i norra Malmö mellan bostadsområden och nära Beijers park och flera grönområden. Vi är på väg att bli en treparallellig skola. Vi har fritidshem för elever i årskurs F–6.

Segevångsskolan är en liten genuin skola där över 90 procent av eleverna är nöjda med sin skola och nu satsar vi på 100 procent.

Kunskap i centrum

Segevångsskolan är en skola där kunskap sätts i centrum och där eleverna ges de bästa förutsättningar att uppnå de mål som är fastställda i läroplan och styrdokument. Personalen tydliggör tillsammans med eleverna.

Skolan präglas av stor vilja och en stark vi-känsla. Förutom att fokusera på språkutveckling har vi även flera andra inriktningar för att utveckla undervisningen, bland annat IKT (informations- och kommunikationsteknik), matematikutveckling, CPS (ett sätt att arbeta med bemötande) med mera.

På skolan bedrivs ett långsiktigt arbete med hela barnets utveckling från förskoleklass till skolår 6. Vi satsar mycket på utveckling och vi har påbörjat ett treårigt arbete med grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning kring bedömning för lärande. I år blev vi även övningsskola.

Vi har ett väl fungerande elevhälsoteam.

Läsåret 2017/2018 kommer vi att fokusera på att bli en digitaliserad skola. Alla elever har en chromebook eller Ipad. Vi ska börja arbeta med programmering och LEGO mindstorm.

Tillsammans med eleverna arbetar vi för att ge dem vingar så de kan flyga vidare till högstadiet och gymnasiet. Självklart föreställer statyn på vår skola – vingar.