Fritids

Fritidsverksamheten på Segevångsskolan

På Segevångskolan har vi fritidsverksamhet från F- klass till årskurs sex.

Verksamheten har öppet från 6.15- 18.00.

Våra avdelningar är;

Safiren, F- klasseleverna Diamanten, årskurs ett

Rubinen, årskurs två

Juvelen, årskurs tre

fritids 4-6; eleverna i årskurs 4-6

Fritids

När Du vill nå oss

Morgonfritids och stängningsfritids: 040343253 eller 0709301443

Safiren (F-klass): 040343253

Diamanten (åk 1): 0709206259, 0709341085, 0708747762

Rubinen (åk 2): 0708261714,

Juvelen (åk 3): 0738546005

4-6: 0709341094

Huvudansvarig för fritidshemmet är:

Biträdande rektor, Maria Börjesson 0709-341084

Det här är Segevångs fritidshem:

Fritids håller öppet mellan kl. 6.15 – 18.00.

Detta gäller även lov- och studiedagar.

Morgonfritids 06:15-08:00 håller till på Safiren: Där arbetar schemalagd personal. Frukosten serveras i matsalen mellan 07:30-07:45.

Safiren går förskoleklassbarn. Där arbetar Widad, Hans, Marita, Nikolas, Amar, Akeal

Diamanten går ettor. Där arbetar Nikolás , Marlene, Rickard, Hossein och Zora

Rubinen går tvåor. Där arbetar Fatlume, Saranda, Cristin, Maarit

Juvelen går treor. Där arbetar Nihad, Ahmed, Jörgen, Diana

4-6 arbetar Dan, Hannu, Emma, Andreas

Av dig som förälder förväntar vi oss följande:

Hämtning och lämning: Förskolebarnen, ettor och tvåor ska hämtas och lämnas av förälder eller av äldre syskon.

Från skolår 3 kan barnen gå själva till och från fritids enligt överenskommelse mellan personal och föräldrar.

Vi vill ändå att Du tar för vana att titta in minst en gång i veckan.

Om du blir försenad vid hämtning så ring!

Ditt barn oroar sig för vad som kan ha hänt dig när klockan har passerat ”hämtningstiden”!

Schema: Personaltätheten under dagen är anpassad efter omsorgsbehovet som grundar sig på föräldrarnas arbetstider. Därför ska Du kontinuerligt lämna aktuellt schema/ besked om vilka tider ditt barn ska vara hos oss.

Observera att barnen enbart har rätt att vara på fritidshemmet när föräldrarna arbetar eller studerar.

Modersmålsundervisning: Det är föräldrars ansvar att informera oss om och när deras barn ska gå till modersmålsundervisning. Denna information får vi inte annars.

Rutiner

6.15 öppnar vi inne på Safiren.

Frukost serveras kl. 7.30 i matsalen. Kl. 8.00 går barnen ut på rast fram till skolan börjar.

Mellanmål: äter vi i matsalen mellan kl 14.00 och 15.00

Sammanslagning: Kl 16.45 har vi en sammanslagning av samtliga fritidsgrupper på Safiren. Hämtning efter 16.45 sker på Safiren.

Frånvaro: Om ditt barn är sjukt eller inte ska komma av någon annan anledning ska Du informera oss, senast samma dag. Detta gäller också vid andra förändringar (t.ex. om någon annan ska hämta ditt barn, tider då ditt barn ska komma eller gå hem). Om barnet ska gå hem med en kompis behöver ni meddela oss, detta gäller endast barn i årskurs 3 på Juvelen.

Ring eller skicka med en lapp, vi tar inte emot information muntligt genom barnen!

Större frihet och mer ansvar

Fritidshemsverksamheten skiljer sig en del från den verksamhet som barnen är vana vid från förskolan. Nu utökas inte bara rörelsefriheten, utan successivt också kravet på barnets eget ansvarstagande.

Barngruppen är större än på förskolan och dess sammansättning varierar under dagen. Personaltätheten är mindre och det är inte längre självklart att det finns en vuxen bredvid hela tiden som automatiskt rättar till eller hjälper. Men det finns en i närheten!

Kompisskap blir allt viktigare i skolåldern och konflikter uppstår ofta.

Vi arbetar mycket och målmedvetet med att lära barnen hantera konflikter och få insikt om sitt eget agerande.

Barnen får utifrån mognad förtroendet att fritt röra sig utomhus, inom skolans område. I samråd med er föräldrar utökas de större barnens rörelsefrihet och egna ansvar.

Extrakläder

Det ska alltid hänga extrakläder på ditt barns krok. Regnkläder är också välkomna. Ta inte på fina och ömtåliga kläder som hindrar barnet att delta i våra aktiviteter.

Kläder som bör finnas till hands är

Regnkläder och stövlar

Ett extra ombyte kläder

Märk kläder och skor tydligt med namn!

Egna värdesaker

Nycklar och busskort kan barnen lämna till oss vuxna att ta hand om under dagen.

På fritids är det inte tillåtet att ta med egna leksaker, iPads, mobiltelefoner osv. Vi tar inte ansvar för dessa. Vi ser helst att dyrbara eller kära saker stannar hemma.

De barn som har mobiltelefoner får inte använda dem under fritidstiden. Behöver ni kontakta barnen under fritidstid kan ni ringa till respektive avdelning.

Verksamhet

Den fria leken ges mycket utrymme i vår verksamhet, men vi har

dagligen olika planerade aktiviteter att erbjuda, anpassade utifrån ålder och mognad.

När vi ger oss iväg på aktiviteter utanför skolan är det inte alltid möjligt att hämta enligt schema och då får såklart barnen vara längre hos oss.

Under åren på fritids kommer barnen att bl.a. lära sig samarbeta, ta ansvar, gruppaktivteter, ta ställning till olika dilemman samt spela pingis, fotboll, pyssla, baka, gå till gympasalen, vara matvärd, åka på utflykt, spela kortbingo och brännboll, gå och bada, spela datorspel, bygga spökrunda till Halloween och en massa annat.

Varje vecka har vi någon form av möte med barnen där de får möjlighet att påverka innehåll och utformning av sitt fritids.