F-6

Segevångsskolan

Segevångsskolan är en av Malmö stads kommunala skolor som är placerad på området Segevång.

Det är en skola med 340 elever och en personalstyrka på ca 30 pedagoger, förutom pedagoger har vi kurator, skolsköterska, bibliotekarie, vaktmästare, elevassistenter samt fritidsmedarbetare. Totalt är vi ca 45 medarbetare på hela skolan. Vi har en god vi känsla på skolan och arbetar för att alla elever är allas lika ansvar.

Det är en starkt växande skola och är idag 17 klasser fördelade från förskoleklass och upp till årskurs sex.

I alla klasser arbetar vi efter varje elevs bästa skola, hög måluppfyllelse och trygghet och studiero.

Inför läsåret 17/18 kommer vi att satsa på att bli en än mer digitaliserad skola. Alla elever i F-6 har en egen crome book. Det ger oss verktyget till att på ett mer övergripande och bättre sätt nå en mer digitaliserad skola.

Det digitala verktyget Infomentor, som är en del av den formativa bedömningsportal där elever och vårdnadshavare kan följa elevens utvecklings samt en kommunikationskanal så att varje elev och vårdnadshavare kan följa vad som händer i elevernas klasser.

Vi fortsätter vårt arbete med trygghet och studiero, där CPS- collaborate problem solving som bygger på relationsbyggande mellan pedagoger och elever utifrån tesen att "Barn gör rätt om de kan" om det inte blir rätt måste vi vuxna stötta och hjälpa för att tillsammans hitta de strategier som eleven behöver för att undvika att hamna i liknande situationer ännu en gång.

Vi har på Segevångsskolan tre förstelärare, en med inriktning mot matematik som leder skolans utveckling inom detta område, en med inriktning på studiero och värdegrund som leder arbetet med CPS och vår väg mot ökad trivsel och studiero. Vår tredje förstelärare arbetar med språkutveckling och leder arbetet med våra nyanlända elever.

På Segevångsskolan arbetar vi utifrån varje elevs individuella förutsättningar för att nå 100% måluppfyllelse

På Segevångsskolan har vi ett professionellt bemötande och elever och personal är trygga och ansvarstagande med lust att lära